Metodika
Metodika predstavuje návod resp. pracovný postup, ide o súhrn pracovných
spôsobov v určitej oblasti. Medzi metodiky, ktoré kombinujeme pri našej práci, patrí najmä: Business Process
Re-engineering, Process Survey Tools, model excelentnosti EFQM, Activity Based
Costing, Shared services, Six Sigma, Balanced Scorecard, benchmarking, Service
Level Agreement, princípy riadenia výkonnosti na základe cieľov (Management by
Objectives), Prince 2, PMBOK a metodiky podporujúce kreativitu.
Business Process Re-engineering – metodika vyvinutá v deväťdesiatich
rokoch minulého storočia. Ide o metodiku, ktorá sa zameriava na identifikáciu,
vizualizáciu, meranie, hodnotenie a neustále zlepšovanie procesov s využívaním
metód založených na procesnom prístupe. Autori metodiky: Michael Hammer a James
Champy.
Process Survey Tools – metodika založená na sebahodnotení, ktorá slúži na
kvalitatívne zlepšovanie procesov. V zmysle metodiky je každý proces je
rozdelený do 10 až 15 kľúčových subprocesov so zadefinovaním rôznych štandardov
výkonu daného procesu. Každý štandard opisuje určitú kvalitatívnu úroveň
realizácie procesu. Podľa výsledku hodnotenia je možné identifikovať, čo je
potrebné spraviť, aby sa organizácia dostala na ďalšiu kvalitatívnu úroveň.
Autorom metodiky je spoločnosť Philips.
Model excelentnosti EFQM (European Foundation for Quality Management) –
metodika založená na sebahodnotení, ktorá sa používa v rámci hodnotenia Národnej
ceny pre kvalitu a Európskej ceny pre kvalitu. V zmysle tejto metodiky sa
organizácia hodnotí z pohľadu 9 kritérií a 32 subkritérií. Metodika je založená
na kontinuálnom zlepšovaní a monitorovaní spokojnosti najmä zákazníkov,
zamestnancov a dopadov činnosti organizácie na komunitu. Autorom metodiky je
spoločnosť EFQM, ktorej zakladajúcimi členmi sú významné svetové spoločnosti.
Activity Based Costing (ABC) – metodika kalkulácie nákladov podľa aktivít,
založená na procesnom chápaní firmy a sledovaní toku nákladov. Na rozdiel od
tradičných metód, ktoré priraďujú náklady priamo výrobkom, ABC v prvej fáze
alokuje zdroje špecifikovaným aktivitám a až v druhej fáze priraďuje
prostredníctvom rôznych determinantov náklady aktivít produktom. Autori
metodiky: Robert S. Kaplan a Robin Cooper.
Shared services (niekedy aj insourcing) – metodika, ktorej cieľom je
vyňatie podporných aktivít, ktoré sa podieľajú na realizácii hlavných činností
organizácie a následné vytvorenie samostatnej organizačnej jednotky, pre ktorú
budú tieto vyňaté podporné aktivity predstavovať jej vlastnú hlavnú činnosť. Na
jednotku výkonu organizačná jednotka kvantifikuje účelne vynaložené finančné,
ľudské a vecné zdroje spojené s poskytovaním daného výkonu. Autori metodiky:
Donniel S. Schulman, Martin J. Harmer, John R. Dunleavy a James S. Lusk
Six Sigma – metodika, ktorá využíva štatistické nástroje a projektový spôsob
práce k zdokonaleniu podnikania hľadaním a eliminovaním príčin chýb a omylov v
procesoch organizácie, špeciálne pri zákazníckych procesoch. Cieľom metodiky je
znižovať odchýlku v kvalite procesu na minimum. V rámci metodiky sa využívajú
prínosy rôznych autorov: Walter A. Shewhart, Philip B. Crosby, W. Edwards Deming,
Kaoru Ishikawa, Joseph M. Juran a Genichi Taguchi.
Balanced Scorecard – metodika, ktorá transformuje víziu a stratégiu do
uceleného súboru meradiel výkonnosti v štyroch rôznych perspektívach: Finančnej,
Zákazníckej, Procesnej a Inovácie. Medzi ukazovateľmi sú zadefinované vzťahy na
horizontálnej aj vertikálnej úrovni. Rozkladom cieľov až do ukazovateľov na
najnižšej úrovni je možné sledovať mieru plnenia hlavných strategických cieľov.
Autori metodiky: Robert S. Kaplan a David P. Norton.
Benchmarking – metodika pre zlepšovanie produktivity a hospodárnosti.
Porovnávaním vlastných parametrov s konkurenciou alebo medzi jednotkami vo
vnútri organizácii sa identifikuje potenciál zlepšenia a pomenujú sa slabé
miesta v organizácii. Benchmarking vyvíjali rôzni autori, k najvýznamnejším
patrí napr. Robert Camp.
Service Level Agreement – metodika, podľa ktorej sa definujú pravidlá
dodávky služieb medzi objednávateľom a príjemcom. Metodika sa vyvinula na
základe požiadavky praxe IS/IT a neskôr sa rozšírila aj na ďalšie servisné
služby. SLA vyvíjali jednotlivé svetové spoločnosti ako súčasť ich servisných
zmlúv.
Management by Objectives – metodika založená na štruktúrovanom prístupe k
stanovovaniu cieľov, ich následného monitorovania a hodnotenia a prijímania
nápravných opatrení. Autor Peter Drucker.
Prince, PMBOK – metodiky založené na štruktúrovanom prístupe pre dosiahnutie
kontrolovaného a organizovaného začiatku projektu, jeho priebehu a ukončenia.
Metodiku Prince vyvíja CCTA (Vládne centrum spojeného kráľovstva pre IS) a
metodiku PMBOK vyvíja Project Management Institute.